چرا دور 155 میلی متری برای جنگ در اوکراین بسیار حیاتی است؟

گلوله هویتزر 155 میلی‌متری یکی از مهم‌ترین مهمات توپخانه‌ای است که مورد تقاضا قرار گرفته است جنگ که در اوکراین. در حال حاضر ایالات متحده بیش از 1.5 میلیون گلوله به اوکراین ارسال کرده است، اما کیف همچنان به دنبال تعداد بیشتری است.

نگاهی به چرایی استفاده از این مهمات خاص و اینکه چرا برای جنگ در اوکراین بسیار حیاتی بوده است.

در اصل، گلوله 155 میلی متری یک گلوله بسیار بزرگ است که از چهار قسمت تشکیل شده است: فیوز انفجاری، پرتابه، پیشران و آغازگر.

پرتابه های توپخانه 155 میلی متری M795 در طول فرآیند تولید در کارخانه مهمات ارتش اسکرانتون ذخیره می شوند. (AP)

طول هر گلوله حدود 60 سانتی متر، وزن آن حدود 45 کیلوگرم و قطر آن 155 میلی متر است. آنها در سیستم‌های هویتزر استفاده می‌شوند، که تفنگ‌های بزرگ یدک‌کشی هستند که با محدوده زاویه آتشی که لوله‌های آنها می‌تواند روی آن تنظیم شود، شناسایی می‌شوند.

پوسته‌های 155 میلی‌متری را می‌توان به روش‌های مختلفی پیکربندی کرد: می‌توان آن‌ها را با مواد بسیار انفجاری بسته‌بندی کرد، از سیستم‌های هدایت‌شونده دقیق استفاده کرد، زره‌ها را سوراخ کرد یا تکه تکه شدن زیاد تولید کرد.

انواع گذشته شامل گلوله های دود برای مبهم کردن حرکت نیروها و دورهای روشنایی برای افشای موقعیت دشمن بود.

رایان برابست، تحلیلگر پژوهشی در بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، می‌گوید: گلوله‌های 155 میلی‌متری و گلوله‌های 152 میلی‌متری مشابه دوران شوروی بسیار محبوب هستند، زیرا تعادل خوبی بین برد و اندازه سرجنگی ایجاد می‌کنند. “اگر پوسته خیلی کوچکی داشته باشید، آسیب کافی نمی‌زند و تا آنجا پیش می‌رود. اگر پوسته بزرگ‌تری دارید، لزوماً نمی‌توانید آن را تا آنجا شلیک کنید. این رایج‌ترین راه میانی است، و به همین دلیل است که به طور گسترده استفاده می شود.”

کری پلیسانت، مورخ فرماندهی مشترک مهمات ارتش، در بیانیه‌ای به آسوشیتدپرس گفت که فرانسوی‌ها ابتدا گلوله 155 میلی‌متری را برای پاسخ به جنگ خندق‌های گسترده جنگ جهانی اول توسعه دادند و نسخه‌های اولیه آن شامل گلوله‌های گاز بود.

پرتابه های توپخانه 155 میلی متری M795 که در کارخانه مهمات ارتش اسکرانتون تولید می شود. (AP)
هوانوردان دارای اسکادران 436 بندر هوایی از یک لیفتراک برای جابجایی گلوله های 155 میلی متری در نهایت به مقصد اوکراین استفاده می کنند. (AP)

پلیزانت گفت که با ادامه جنگ جهانی اول، تفنگ 155 میلی متری رایج ترین قطعه توپخانه ای شد که توسط متفقین استفاده می شد و ارتش ایالات متحده بعداً آن را به عنوان قطعه توپخانه سنگین میدانی استاندارد خود پذیرفت.

ارتش ایالات متحده نسخه مخصوص به خود، M1 را برای جنگ جهانی دوم به میدان فرستاد. پس از جنگ، اتحاد جدید ناتو 155 میلی متر را به عنوان استاندارد توپخانه خود پذیرفت.

با جنگ کره، دور دوباره با یک نوع مهمات خوشه ای اصلاح شد. پلیزانت گفت: «این دور حاوی 88 گلوله فرعی بود که در منطقه وسیعی برای نابودی وسایل نقلیه، تجهیزات و پرسنل پراکنده شدند.

شلیک هویتزر می تواند اهدافی را در فاصله 24 تا 32 کیلومتری مورد اصابت قرار دهد، بسته به نوع سیستم تیراندازی و شلیک مورد استفاده قرار می گیرد، که باعث می شود برای از بین بردن اهداف دشمن از فاصله محافظت شده، ارزش بالایی برای نیروهای زمینی داشته باشند.

برابست گفت: “دشمنان هشدار زیادی در مورد آمدن آن ندارند. و پنهان شدن از دورهای ورودی که از بالا به سمت داخل کمان می آیند، سخت تر است، که آن را بسیار کشنده می کند.”

الکساندرا اوستینوا، عضو پارلمان اوکراین، که در کمیته نظارت بر زمان جنگ اوکراین خدمت می کند، گفت: در اوکراین، گلوله های 155 میلی متری با سرعت 6000 تا 8000 در روز شلیک می شود. او در یکی از رویدادهای اخیر واشنگتن که توسط صندوق مارشال آلمان حمایت شده بود، به خبرنگاران گفت که آنها توسط تخمین زده شده 40000 گلوله هویتزر نوع روسی که به سمت آنها شلیک شده است، تحت الشعاع قرار می گیرند.

گلوله های توپخانه 155 میلی متری M795 برای ارسال به سایر تاسیسات برای تکمیل فرآیند ساخت ذخیره می شوند. (AP)

پنتاگون قبلاً گفته بود که در هر یک از بسته‌های کمک‌های امنیتی که تقریباً هر دو هفته یک بار ارسال می‌شود، چند گلوله برای حفظ اسلحه و مهمات به اوکراین ارسال می‌کند. اما در ماه فوریه تعداد گلوله های 155 میلی متری ارسال شده در هر بسته را به دلیل امنیت عملیاتی مشخص نکرد.

با این حال، پنتاگون در تعداد کلی کمک های ارائه شده به اوکراین از زمان حمله روسیه در فوریه 2022، می گوید که بیش از 160 هویتزر 155 میلی متری، بیش از 1.5 میلیون گلوله 155 میلی متری، بیش از 6500 گلوله 155 میلی متری هدایت دقیق و بیشتر ارسال کرده است. بیش از 14000 سیستم مین ضد زره از راه دور 155 میلی متری (RAAM) – اساساً یک پوسته 155 میلی متری مملو از چهار مین است که روی زمین پراکنده می شوند و می توانند یک تانک روسی را در صورت عبور از روی آنها خارج کنند.

سایر کشورها نیز هویتزر تهیه کرده اند، اما کیف به طور مداوم درخواست بیشتری کرده است. از سال گذشته مقامات اوکراینی برای عقب راندن نیروهای روسی از 1000 سامانه هویتزر درخواست کرده بودند.

یئهور چرنیف، یکی از اعضای پارلمان اوکراین که در مراسم صندوق مارشال آلمان با خبرنگاران صحبت کرد، گفت: از آنجایی که اوکراین برای یک ضدحمله شدید در بهار امسال آماده می شود، احتمالاً باید روزانه 7000 تا 9000 گلوله 155 میلی متری شلیک کند.

فولاد مورد استفاده در ساخت پرتابه های توپخانه 155 میلی متری M795 در حیاط کارخانه مهمات ارتش اسکرانتون انباشته می شود. (AP)

در ماه‌های اخیر، دولت بایدن از اختیارات عقب‌نشینی ریاست‌جمهوری برای ارسال مستقیم مهمات از انبارهای نظامی ایالات متحده به اوکراین استفاده کرده است، به‌جای اینکه مجبور باشد منتظر بماند و گلوله‌هایی را از شرکت‌های دفاعی بخرد، تا بتوانند به موقع برای ضدحمله مورد انتظار اوکراین به آنجا برسند.

ایالات متحده همچنین به سربازان اوکراینی در آلمان در مورد نحوه استفاده بهتر از گلوله‌های 155 میلی‌متری در تاکتیک‌های تسلیحات ترکیبی آموزش داده است – هماهنگی حملات با اطلاعات هدف‌گیری ارائه‌شده توسط نیروهای مستقر در جلو و سایر سیستم‌های زرهی برای به حداکثر رساندن آسیب و کاهش تعداد گلوله‌های مورد نیاز یک هدف را بیرون بیاور