کره زمین در 5 سال آینده رکورد گرم ترین سال را خواهد شکست، 1.5 درجه گرمایش شکسته می شود

کارشناسان هشدار می دهند استرالیا می توان به زودی شاهد تکرار شرایطی بود که جرقه های ویرانگر 2019-20 را زد آتش سوزی جنگلی فصل، زیرا سیاره ما تقریباً مطمئن است که گرم ترین سال جدید را در نیم دهه آینده ثبت خواهد کرد.
گزارش تازه منتشر شده از سازمان جهانی هواشناسی (WMO)، سازمان ملل متحد آب و هوا و اقلیم بدن می گوید به احتمال 98 درصد زمین تا سال 2027 رکورد جدیدی را برای گرم ترین سال ثبت شده تاریخ ثبت کند.

این گزارش ادامه می‌دهد که در همین دوره، 66 درصد احتمال دارد که دمای سطح زمین به طور موقت از 1.5 درجه بالاتر از سطح قبل از صنعتی شدن حداقل برای یک سال فراتر رود.

انتظار می رود زمین در نیم دهه آینده گرم ترین سال جدید را ثبت کند. (گتی)

این افزایش 1.5 درجه ای علامتی است که مدت هاست از آن بیمناک است که به عنوان هدفی که گرمایش جهانی باید تحت توافقنامه پاریس 2015 محدود شود، ذکر شده است.

در حالی که نقض موقت علامت به این معنی نیست که جهان در رسیدن به هدف شکست خورده است، WMO اعلام کرد که زنگ خطر را به صدا در می آورد که بیشتر و بیشتر نقض خواهد شد.

انتشار گازهای گلخانه ای با سوزاندن سوخت های فسیلی و افزایش احتمال وقوع ال نینو در سال جاری، عوامل محرک افزایش دما هستند.

پروفسور پتری تالاس، دبیر کل WMO گفت: «انتظار می‌رود ال نینو در ماه‌های آینده ایجاد شود و این امر با تغییرات آب و هوایی ناشی از انسان ترکیب می‌شود و دمای جهانی را به قلمروی ناشناخته سوق می‌دهد.»

این امر پیامدهای گسترده ای برای سلامت، امنیت غذایی، مدیریت آب و محیط زیست خواهد داشت.

ما باید آماده باشیم.»

داوطلبان خدمات آتش نشانی روستایی و افسران آتش نشانی و نجات NSW آتش سوزی کوچکی را مهار کردند که بزرگراه پرنسس در جنوب اولادولا را بست.
تکرار آتش‌سوزی‌های ویرانگر در سال‌های 2019-2020 می‌تواند ناشی از دماهای رکوردی قریب‌الوقوع باشد. (AP)

دکتر هامیش کلارک، محقق در زمینه خطر آتش سوزی آینده در دانشگاه ملبورن، گفت که این گزارش تصویری تاریک از فصول آتش سوزی و خشکسالی های آینده استرالیا ارائه می دهد.

او گفت: «وقتی صحبت از خطر آتش‌سوزی در جنگل‌ها به میان می‌آید، این خبر مبنی بر اینکه 98 درصد احتمال ثبت یک رکورد جدید دمای جهانی در پنج سال آینده وجود دارد، بسیار نگران‌کننده است.

“درجه حرارت بالا یکی از عناصر کلیدی برای آب و هوای خطرناک آتش سوزی، همراه با شرایط خشک و باد است.

با ادامه افزایش دما، احتمال همزمانی آن با دوره‌های خشک و خشکسالی بیشتر است.»

کارشناسان گفته اند که احتمالاً خشکسالی در نتیجه افزایش دما رخ می دهد. (لویز کنرلی)

کارشناسان دیگری که در مورد این گزارش صحبت می‌کردند نیز نگرانی خود را در مورد احتمال خشکسالی ابراز کردند، در حالی که دکتر کیمبرلی رید از دانشگاه موناش گفت که این خبر به‌ویژه برای یکی از نمادین‌ترین شگفتی‌های طبیعی استرالیا به‌خاطر اخبار وحشتناکی است.

رید می‌گوید: «برای اینکه یکی از پنج سال آینده رکوردشکنی نشود، یا به هیچ رویداد ال نینو در پنج سال آینده نیاز نداریم یا به فوران آتشفشانی عظیم در مناطق استوایی، آلا کراکاتوآ در سال 1883 نیاز خواهیم داشت.

«هر دو سناریو بسیار بعید هستند.

“بزرگترین ترس من این است که نسبت به رکوردهای در حال سقوط حساس شویم و فراموش کنیم که این اعداد واقعاً چه معنایی دارند.

“1.5 درجه گرم شدن به این معنی است که دیواره بزرگ مرجانی احتمالاً در این قرن زنده نخواهد ماند. این غم انگیز است.”

دیواره مرجانی بزرگ به دلیل تغییرات آب و هوایی در معرض خطر جدی قرار گرفته است. (سازمان پارک دریایی مرجانی بزرگ)

کلارک، در عین حال، گفت که این گزارش بر نیاز به اقدام فوری تر برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و محدود کردن میزان تغییرات آب و هوایی تاکید می کند.

او گفت: «اگر ما به مسیر فعلی خود ادامه دهیم، احتمال واقعی تکرار – یا بدتر – شرایطی وجود دارد که منجر به آتش‌سوزی‌های ویرانگر تابستان سیاه 2019-2020 شد.

“هنوز زمان برای جلوگیری از بدترین پیش بینی های تغییرات آب و هوایی وجود دارد، اما این به معنای انجام اقدامات بسیار بیشتر از آنچه در حال حاضر هستیم.”

افزایش سطح دریا در سراسر جهان چگونه خواهد بود

اینجا ثبت نام کنید برای دریافت خبرنامه های روزانه و هشدارهای اخبار فوری، مستقیماً به صندوق ورودی شما ارسال می شود.