کهنه سرباز استرالیایی خطر ماموریت صلحبانی سومالی را به یاد می آورد

جلوتر از روز ملی استرالیا و نیوزلند روز سه‌شنبه، یکی از بزرگترین عملیات‌های حفظ صلح که شامل نیروی دفاعی استرالیا می‌شود، 30 سالگرد خود را جشن می‌گیرد.
در اوایل سال 1993، سومالی، در شاخ آفریقا، پس از آن که در میان یک جنگ داخلی تلخ به هرج و مرج فرو رفت، یکی از خطرناک ترین کشورهای جهان بود.

عملیات سازمان ملل متحد در سومالی شامل تعدادی استرالیایی بود، اما در ژانویه 1993، یک گروه استرالیایی بسیار بزرگتر – یک گروه 1100 نفری از گردان اول، هنگ سلطنتی استرالیا (1RAR) – به عملیات تحت رهبری ایالات متحده برای بازگرداندن امنیت به سومالی پیوست.

کهنه سرباز کن اسنل در سال 1993 با نیروهای حافظ صلح استرالیایی در سومالی خدمت کرد. (عکس: کن اسنل)
سربازان استرالیایی در جریان عملیات حفظ صلح در سال 1993 با کودکان سومالیایی عکس گرفتند. (نیروی دفاعی استرالیا)

در میان سربازان استرالیایی، کن اسنل، یک سرجوخه پیاده 26 ساله در آن زمان بود که به 9news.com.au گفت که حفارها در کشوری که تحت خشونت شدید قرار گرفته بود، با شرایط “غرب وحشی” روبرو بودند.

او گفت: «سومالی بدون قانون بود، جایی که هر کسی که می توانست سلاح حمل کند، نوعی نفوذ یا اقتدار داشت.

«سلاح‌ها از سلاح‌های شوروی سابق، از جمله وسایل نقلیه و توپخانه، سلاح‌های ضدهوایی نصب شده بر روی دستگاه‌های مسطح، معروف به مسلسل‌های فنی و طیف گسترده‌ای از سلاح‌های کوچک، متفاوت بود.

همچنین تیرهای کمان، کمان و تیرهایی که به طور خام ساخته شده بودند و مجموعه وسیعی از شمشیرها، چاقوها و سایر سلاح های تیغه دار وجود داشت.»

وظیفه چالش برانگیز ماموریت استرالیا، معروف به عملیات آرامش، حفاظت از عملیات های بشردوستانه، از جمله کمک های غذایی، و بهبود وضعیت امنیتی در سومالی بود.

سربازان استرالیایی یک هلیکوپتر تفنگداران دریایی ایالات متحده را در سومالی در سال 1993 در طول ماموریت حفظ صلح عملیات Solace ترک کردند. (عرضه شده)

اسنل گفت: «وقتی ما رسیدیم، گروه‌ها و گروه‌های قبیله‌ای به میل خود در منطقه عملیاتی ما در حال حرکت بودند – افرادی را که سر راهشان قرار می‌گرفتند، دزد، ارعاب و قتل می‌کردند.»

در حالی که کمک های غذایی و دارو می رسید، آذوقه ها به سرعت توسط مردان مسلح جوان وفادار به جنگ سالاران رقیب قبل از رسیدن به نیازمندان به سرقت رفت.

اسنل گفت که بیش از چهار ماه گروه گردان او بر ارسال بیش از 8700 تن کمک های بشردوستانه که در کامیون ها به نقاط توزیع مرکزی که هزاران نفر از مردم ناامید جمع شده بودند، نظارت داشت.

او گفت: «این کاروان ها یک مأموریت روزانه برای نیروها بود.

تعدادی از تماس‌ها (درگیری‌های دشمن) توسط اعضای گروه‌های گردان از سطح بخش به دسته انجام شد و آموزش ما تأیید شد.

او گفت که دیدن صف‌های طولانی سومالیایی‌ها در انتظار کمک‌های غذایی بسیار سخت بود، اما حفارها متوجه شدند که باید روی کمک به آنها تمرکز کنند.

HMAS Tobruk با حمل وسایل نقلیه و فروشگاه ها به عنوان بخشی از عملیات آرامش در سال 1993 وارد موگادیشو شد. (نیروی دفاعی استرالیا)

اسنل گفت که او و همرزمانش آگاه بودند که جزو اولین واحدهای رزمی هستند که از زمان ویتنام مستقر شدند و مردم استرالیا نیروهای حافظ صلح را زیر نظر خواهند داشت.

ما حمایت زیادی از خانواده و بسیاری از استرالیایی ها دریافت کردیم… به معنای واقعی کلمه صدها نامه به «حفار عزیز» که برای پاسخ توسط پدر فرستاده شد.

من خوش شانس بودم که از یکی از کلاس های دبستان در آلبری که چنین نامه ای نوشته بود بازدید کردم و بعد از اعزام با آنها صحبت کردم.

در روز آنزاک، بیش از 120 کهنه سرباز که در عملیات های حفظ صلح سومالی خدمت می کردند، همراه با فرماندار ژنرال دیوید هرلی، که فرماندهی گروه گردان 1RAR را در عملیات Solace بر عهده داشت، در کانبرا راهپیمایی خواهند کرد.

مسیر کوکودا 80 سال بعد: نبرد وحشیانه در آستانه استرالیا

اینجا ثبت نام کنید برای دریافت خبرنامه های روزانه و هشدارهای اخبار فوری، مستقیماً به صندوق ورودی شما ارسال می شود.