گروه شبه نظامی سودانی مدعی کنترل کاخ ریاست جمهوری در خارطوم شد

گروه شبه نظامی سودانی «نیروهای پشتیبانی سریع» (RSF) می گوید که کنترل کاخ ریاست جمهوری را به دست گرفته اند، زیرا تنش بین این نیرو و ارتش به خشونت کشیده شده است.

درگیری‌های شدید بین ارتش سودان و نیروهای شبه‌نظامی قدرتمند این کشور روز شنبه در پایتخت و سایر نقاط این کشور آفریقایی رخ داد و نگرانی‌ها از درگیری گسترده‌تر در این کشور آشوب‌زده را افزایش داد.

شاهدان به سی ان ان گفتند که درگیری شدید در اطراف کاخ ریاست جمهوری و مقر ارتش در خارطوم پایتخت این کشور گزارش شده است.

دود از محله ای در خارطوم، سودان، شنبه، 15 آوریل 2023 بلند می شود.
دود از محله ای در خارطوم، سودان، شنبه، 15 آوریل 2023 بلند می شود. (آپ عکس/ مروان علی)

یک خبرنگار رویترز توپ و خودروهای زرهی مستقر در خیابان ها را دید و صدای شلیک سلاح های سنگین را در نزدیکی مقر ارتش و نیروهای RSF شنید.

نیروهای RSF همچنین در بیانیه ای مدعی کنترل فرودگاه های خارطوم، مروه و العبیاد شدند. پروازهای ورودی و خروجی از فرودگاه خارطوم به حالت تعلیق درآمده است.

هواپیماهای تجاری که سعی داشتند در فرودگاه بین المللی خارطوم فرود بیایند، شروع به چرخش کردند تا به فرودگاه اصلی خود برگردند. داده های ردیابی پرواز روز شنبه نشان داد که پروازها از عربستان سعودی پس از نزدیک به فرود در فرودگاه به عقب برگشتند.

یک مقام نظامی به AP گفت که جت های جنگنده از یک پایگاه نظامی در شمال Omdurman برخاسته و به مواضع نیروهای RSF در خارطوم و اطراف آن حمله کردند. این مقام به شرط ناشناس ماندن صحبت کرد زیرا او مجاز به اطلاع رسانی به رسانه ها نبود.

دود از محله ای در خارطوم، سودان، شنبه، 15 آوریل 2023 بلند می شود.
دود از محله ای در خارطوم، سودان، شنبه، 15 آوریل 2023 بلند می شود. (آپ عکس/ مروان علی)

RSF گفت که آنها در حال پاسخ به حمله غافلگیرانه ارتش به یکی از پایگاه های خود هستند.

فرماندهی نیروهای مسلح سودان در بیانیه ای اعلام کرد که در حال مبارزه با نیروهای RSF در خارطوم است و این گروه را به “توطئه خیانتکارانه” علیه این کشور متهم کرد.

سفیر آمریکا در سودان گفت که در میان درگیری ها در پایتخت پناه گرفته است.

جان گادفری، سفیر آمریکا در توییتی نوشت: «من همین اواخر دیشب به خارطوم رسیدم و با صدای بسیار نگران کننده تیراندازی و درگیری از خواب بیدار شدم.

در همین حال، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، هنگامی که یک خبرنگار از وی خواست تا در جریان یک مطبوعات در ویتنام اظهار نظر کند، گفت که وضعیت در خارطوم “شکننده” است.

بلینکن روز شنبه گفت: “احزاب اصلی در خارطوم، چند هفته پیش به یک توافق چهارچوب بسیار مهم در مورد چگونگی ادامه روند انتقال به دولت غیرنظامی دست یافتند. و پیشرفت واقعی در تلاش برای پیشبرد این امر حاصل شده است.”

به گزارش رویترز، عربستان سعودی در بیانیه‌ای که از سوی وزارت خارجه این کشور منتشر شد، از تشدید خشونت‌ها در خارطوم “عمیقا نگران” است.

دود در خارطوم، سودان، شنبه، 15 آوریل 2023 مشاهده می شود.
دود در خارطوم، سودان، شنبه، 15 آوریل 2023 مشاهده می شود. (آپ عکس/ مروان علی)

در همین حال، سفارت بریتانیا به تمامی اتباع بریتانیا در شهر پایتخت هشدار داده است که «در داخل خانه بمانند».

ارتش از زمان کودتای سودان در سال 2021 که به ترتیبات تقسیم قدرت که پس از برکناری عمر البشیر، رئیس جمهور سابق و طولانی مدت شکل گرفته بود، پایان داد، مسئولیت سودان را بر عهده داشت.

به گزارش رویترز، مذاکرات در مورد ادغام نیروهای RSF در ارتش به عنوان بخشی از حرکت به سمت بازگشت حکومت غیرنظامی در جریان است.

اینجا ثبت نام کنید برای دریافت خبرنامه های روزانه و هشدارهای اخبار فوری، مستقیماً به صندوق ورودی شما ارسال می شود.