گزارشگر پرونده وال استریت ژورنال ایالات متحده، گزارشگر پرونده قضایی توسط روسیه به اتهام جاسوسی برای ماندن در زندان بازداشت شد

آ روسی قاضی حکم داده است آمریکایی روزنامه نگار ایوان گرشکویچ باید پشت میله های زندان بماند جاسوسی اتهامات مربوط به پرونده ای که بخشی از سرکوب مخالفان و آزادی مطبوعات توسط کرملین در بحبوحه جنگ است. اوکراین.
گرشکویچ و ایالات متحده دولت به شدت این اتهامات را رد می کند.

روزنامه وال استریت گزارشگر اولین خبرنگار آمریکایی از زمان جنگ سرد است که در روسیه به اتهام جاسوسی بازداشت می شود و دستگیری او خبرنگاران در این کشور را به لرزه درآورد و خشم غرب را برانگیخت.

ایوان گرشکویچ، خبرنگار وال استریت ژورنال، روز سه شنبه در یک قفس شیشه ای در یک دادگاه در دادگاه شهر مسکو ایستاده است. (AP Photo/Alexander Zemlianichenko) (AP)

ده‌ها روزنامه‌نگار برای تماشای نگاهی اجمالی به گرشکویچ به سالن دادگاه آمدند. این خبرنگار 31 ساله با پوشیدن شلوار جین آبی کمرنگ و پیراهن چهارخانه، آرام به نظر می رسید و حتی گاهی لبخند می زد که در داخل یک قفس شیشه ای برای درخواست تجدید نظر در مورد بازداشت خود ایستاده بود.

واسیلی پولونسکی، روزنامه‌نگار روسی، ویدئویی را در اینترنت منتشر کرد که در آن گرهسکوویچ سرش را تکان می‌دهد و پولونسکی بر سر او فریاد می‌زند: “ایوان، بمان. همه سلام می‌کنند!

قاضی دادگاه شهر مسکو درخواست تجدید نظر را رد کرد و حکم داد که گرهسکوویچ باید حداقل تا 29 مه در زندان بماند.

سرویس امنیت فدرال روسیه این خبرنگار را در ماه مارس در یکاترینبورگ بازداشت و او را به تلاش برای به دست آوردن اطلاعات طبقه بندی شده درباره یک کارخانه اسلحه سازی روسیه متهم کرد.

گرشکویچ، کارفرمای او و دولت آمریکا دست داشتن او در جاسوسی را رد کرده و خواستار آزادی او شده اند.

“ایوان یکی از اعضای مطبوعات آزاد است که تا زمانی که دستگیر شد به جمع آوری اخبار مشغول بود. هر گونه پیشنهاد در غیر این صورت نادرست است.” مجله در بیانیه ای گفته است.

هفته گذشته، ایالات متحده رسماً اعلام کرد که گرشکویچ “به اشتباه بازداشت شده است”.

روزنامه نگاران یک صفحه تلویزیون را تماشا می کنند که در آن جلسه رسیدگی به پرونده خبرنگار وال استریت ژورنال، ایوان گرشکویچ، پخش می شود. (AP Photo/Alexander Zemlianichenko) (AP)

گرشکویچ در صورت محکومیت ممکن است با 20 سال زندان روبرو شود. وکلای روس گفته اند که تحقیقات گذشته در مورد پرونده های جاسوسی یک سال تا 18 ماه طول کشیده است و در این مدت او نمی تواند با دنیای خارج ارتباط چندانی داشته باشد.

او در زندان لفورتوو مسکو که مربوط به دوران تزار است و از زمان شوروی نماد وحشتناک سرکوب بوده است، نگهداری می شود.

تاتیانا نوژکینا، وکیل خبرنگار، پس از جلسه سه شنبه گفت: “به طور کلی مکان خیلی خوبی نیست، اما شرایط خوب است، او شکایت نمی کند.”

او گفت گرشکویچ روحیه خوبی داشت، هیچ شکایت پزشکی نداشت و ورزش می کرد و زیاد مطالعه می کرد، از جمله کارهای لئو تولستوی. جنگ و صلح.

خبرنگار وال استریت ژورنال، ایوان گرشکویچ، در مرکز، در 30 مارس توسط افسران دادگاه لفورتوفسکی تا یک وسیله نقلیه در مسکو اسکورت می شود. (AP Photo/Alexander Zemlianichenko) (AP)

نوژکینا گفت: “او گفت که صبح فرنی می خورد و به مادرش نوشت که شبیه دوران کودکی او است.”

او از روحیه جنگندگی خوبی برخوردار است، او آماده است تا بی گناهی خود را ثابت کند و از آزادی رسانه ها دفاع کند.

وی افزود که گرشکویچ نامه هایی از والدین و حامیان خود دریافت کرده است، اما تاکنون اجازه تماس تلفنی به او داده نشده است.

این دستگیری در لحظه تنش های تلخ بین غرب و مسکو بر سر تهاجم این کشور به اوکراین و در حالی که کرملین سرکوب فعالان مخالف، روزنامه نگاران مستقل و گروه های جامعه مدنی را تشدید می کند، صورت می گیرد.

کارزار گسترده سرکوب از دوران شوروی بی سابقه بوده است. فعالان می گویند که اغلب به این معنی است که خود حرفه روزنامه نگاری در کنار فعالیت های روس های عادی که مخالف جنگ هستند، جرم انگاری می شود.

ایوان گرشکویچ، خبرنگار وال استریت ژورنال در یک قفس شیشه ای در دادگاه شهر مسکو ایستاده است. (AP Photo/Alexander Zemlianichenko) (AP)

وزارت امور خارجه روسیه روز سه شنبه سفرای ایالات متحده، بریتانیا و کانادا را به دلیل “دخالت خام در امور داخلی روسیه” پس از شرکت در جلسه استماع حکم پرونده کارامرزا در روز دوشنبه احضار کرد.

ایالات متحده مسکو را تحت فشار قرار داده است تا اجازه دسترسی کنسولی به گرشکویچ را بدهد. ایالات متحده

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا هفته گذشته با والدین گرشکویچ صحبت کرد و بار دیگر بازداشت وی را محکوم کرد.

او گفت: «ما به وضوح نشان می‌دهیم که این اتفاق کاملاً غیرقانونی است و آن را اعلام کردیم.

لین تریسی، سفیر ایالات متحده در روسیه، پس از استماع پرونده ایوان گرشکویچ، خبرنگار وال استریت ژورنال، با رسانه ها صحبت می کند. (AP Photo/Alexander Zemlianichenko) (AP)

سفیر لین تریسی که در جلسه استماع روز سه شنبه شرکت کرد، یک روز قبل گفت که با گرشکویچ در زندان ملاقات کرده است.

او در توییتر با تکرار درخواست ایالات متحده برای آزادی فوری خود گفت: “او در سلامتی خوب است و قوی است.”

اشیاء جنگی در کیف عادی می شوند

اینجا ثبت نام کنید برای دریافت خبرنامه های روزانه و هشدارهای اخبار فوری، مستقیماً به صندوق ورودی شما ارسال می شود.