یوگنی پریگوژین، رئیس واگنر روسیه، باخموت را از خروج تهدید کرد

صاحب از روسیه واگنر نظامی پیمانکار تهدید کرده است که هفته آینده نیروهای خود را از نبرد طولانی شرق خارج خواهد کرد اوکراینی شهر باخموت، فرماندهی نظامی مسکو را به گرسنگی دادن به نیروهایش از مهمات و وارد کردن خسارات سنگین به آنها متهم کرد.
یوگنی پریگوژین، یک کارآفرین ثروتمند با روابط قدیمی با رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین، روز جمعه ادعا کرد واگنر برنامه ریزی کرده بود تا باخموت را تا 9 می، جشن بزرگ روز پیروزی روسیه که شکست آلمان نازی در جنگ جهانی دوم را جشن می گیرد، تصرف کند.

این اولین بار نیست که پریگوژین در مورد کمبود مهمات خشمگین می‌شود و ارتش روسیه را که مدت‌ها با آن درگیر بوده است، مقصر می‌داند.

یوگنی پریگوژین، مالک شرکت نظامی گروه واگنر، در طی مراسم تشییع جنازه به گورستان ترویکوروفسکویه در مسکو، روسیه، شنبه، 8 آوریل 2023 وارد می شود. (عکس، فایل AP) (AP)

او که به خاطر بداخلاقی‌هایش شناخته می‌شود، قبلاً ادعاها و تهدیدهای غیرقابل تأییدی داشته است که انجام نداده است.

سخنگوی پریگوژین همچنین ویدئویی از او را در روز جمعه منتشر کرد که در مقابل حدود 30 جسد یونیفورم پوش روی زمین ایستاده بود و گفت که آنها جنگجویان واگنر هستند که به تنهایی در روز پنجشنبه جان باختند. او با عصبانیت از سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه و والری گراسیموف، رئیس ستاد کل ارتش روسیه مهمات می خواهد.

پریگوژین با اشاره به اجساد و فحش دادن می گوید: “اینها پدران و پسران یک نفر هستند.”

تفاله هایی که به ما مهمات نمی دهند روده هایشان را در جهنم می خورند.

واگنر مبارزه برای کنترل باخموت، طولانی‌ترین – و احتمالاً خونین‌ترین – نبرد جنگ را رهبری کرده است.

اعتقاد بر این است که بیش از هشت ماه جنگ در آنجا به بهای جان هزاران نفر تمام شده است. خروج واگنر ضربه بزرگی به کمپین روسیه خواهد بود.

سربازان اوکراینی در نزدیکی باخموت، شهری در شرق که در آن نبردهای شدیدی علیه نیروهای روسی در حال وقوع است، در منطقه دونتسک اوکراین، چهارشنبه، 3 مه 2023، یک توپ شلیک کردند. (AP Photo/Libko) (AP)

برای طرف اوکراینی، باخموت به نماد مهم مقاومت در برابر تهاجم روسیه تبدیل شده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید از دست دادن آن می‌تواند باعث ایجاد حمایت بین‌المللی از توافقی شود که می‌تواند اوکراین را ملزم به سازش‌های غیرقابل قبول کند.

اختلاف پریگوژین با رهبری نظامی روسیه به زمان ایجاد واگنر در کمتر از 10 سال پیش برمی گردد.

در طول جنگ در اوکراین، او مقامات ارشد نظامی روسیه را تنبیه کرده و علناً آنها را به بی کفایتی متهم کرده است – رفتاری که در سیستم سیاسی به شدت تحت کنترل روسیه بسیار غیرعادی است.

یکی از ژنرال های پریگوژین که به طور جدی مورد انتقاد قرار گرفته بود، از کار برکنار شد، اما به نظر می رسد سایر مقامات ارشدی که او به آنها انتقاد کرده اعتماد کرملین را حفظ کرده اند.

در ژانویه، پوتین گراسیموف را مسئول نیروهای روسیه در اوکراین کرد، اقدامی که برخی ناظران نیز آن را تلاشی برای کاهش اندازه پریگوژین تفسیر کردند.

پریگوژین روز جمعه ادعا کرد که ارتش منظم روسیه قرار بود از جناحین محافظت کند، زیرا نیروهای واگنر به جلو پیش می روند، اما “به سختی آنها را نگه می دارد” و “ده ها و به ندرت صدها” نیرو را مستقر می کند.

یوگنی پریگوژین، رئیس گروه واگنر، در مقابل اجساد متعددی که در مکانی نامعلوم روی زمین افتاده اند، ایستاده است. این تصویر از سرویس مطبوعاتی پریگوژین گرفته شده است و برای پنهان کردن اجساد ویرایش شده است. (سرویس مطبوعاتی پریگوژین از طریق AP) (AP)

وزارت دفاع روسیه بلافاصله در مورد این ادعاها اظهار نظر نکرد و امکان تأیید مستقل آنها وجود نداشت.

در بیانیه پریگوژین آمده است: «واگنر در اوایل آوریل منابع لازم برای پیشروی را تمام کرد، اما علیرغم اینکه تعداد منابع دشمن پنج برابر منابع ماست، ما در حال پیشروی هستیم.

به دلیل کمبود مهمات، تلفات ما هر روز به طور تصاعدی در حال افزایش است.»

مقامات اوکراینی در مورد ادعای پریگوژین در مورد کمبود مهمات تردید داشتند.

آندری چرنیاک، نماینده اطلاعات نظامی اوکراین، به آسوشیتدپرس گفت که نیروهای واگنر آشکارا در هدف خود برای تصرف باخموت تا 9 می شکست خورده اند و پریگوژین این بیانیه را برای “توجیه اقدامات ناموفق خود” بیان کرده است.

پریگوژین از زندان‌های روسیه بازدید کرده است تا جنگجویان را به خدمت بگیرد و به زندانیان وعده داده است که در صورت زنده ماندن از یک تور نیم ساله در خط مقدم با واگنر، عفو خواهند کرد.

یک زوج تازه ازدواج کرده از کنار هتل ویران شده Sunrise Park به دنبال گلوله باران روسیه، در Zaporizhia، اوکراین، جمعه، 5 مه 2023 عبور می کنند. (AP Photo/Andriyenko Andriy) (AP)

کشورهای غربی و کارشناسان سازمان ملل متحد مزدوران واگنر را به ارتکاب نقض حقوق بشر در سراسر آفریقا از جمله در جمهوری آفریقای مرکزی، لیبی و مالی متهم کرده اند.

باخموت، واقع در حدود 55 کیلومتری شمال دونتسک، پایتخت منطقه ای تحت کنترل روسیه، دارای ارزش نظامی تاکتیکی برای مسکو است، اگرچه تحلیلگران می گویند که در نتیجه جنگ تعیین کننده نخواهد بود.

این شهر قبل از جنگ 80000 نفر جمعیت داشت و یک مرکز صنعتی مهم بود. اکنون یک شهر ارواح ویران شده است.

در بیانیه پریگوژین آمده است که واگنر در 10 مه مجبور خواهد شد از باخموت خارج شود و ارتش منظم روسیه را به دست گیرد.

او گفت که نیروهایش از روز دوشنبه به اندازه کافی مهمات توپخانه ای از ارتش روسیه دریافت نکرده اند و “بوروکرات های نظامی حسود” را مقصر دانست.

دود از ساختمان ها در این نمای هوایی از باخموت، محل سنگین ترین نبردها با نیروهای روسی در منطقه دونتسک، اوکراین، در 26 آوریل 2023 بلند می شود. (AP)

مقامات و تحلیلگران غربی بر این باورند که مهمات روسیه کم شده است زیرا درگیری 14 ماهه در زمستان درگیر جنگ فرسایشی شد و هر دو طرف به بمباران های دوربرد متوسل شدند.

پریگوژین قبلاً هفته گذشته در مصاحبه با یک وبلاگ نویس نظامی روسی یک بار تهدید کرده است که اگر وضعیت مهمات بهبود نیابد، از باخموت عقب نشینی خواهد کرد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، در پاسخ به سوال آسوشیتدپرس در مورد بیانیه پریگوژین، در کنفرانس روزانه خود با خبرنگاران گفت که اشاراتی به آن در رسانه ها دیده است اما از اظهار نظر بیشتر خودداری کرد.

خبرگزاری دولتی روسیه به نقل از مقامات اورژانس روسیه گزارش داد همچنین روز جمعه، یک پالایشگاه نفت در منطقه کراسنودار جنوبی روسیه که هم مرز با شبه جزیره کریمه الحاق شده است، پس از حمله پهپاد به مدت کوتاهی آتش گرفت. در این گزارش آمده است که آتش کوچک بود و به سرعت مهار شد.

Google Maps تأثیر مخرب حمله روسیه به ماریوپل اوکراین را نشان می دهد

دومین روز متوالی بود که پالایشگاه ایلینسکی مورد حمله هواپیماهای بدون سرنشین قرار گرفت.

حملات پهپادی به تأسیسات نفتی در مناطق روسیه در مرز با اوکراین تقریباً هر روز در هفته گذشته گزارش شده است.

اینجا ثبت نام کنید برای دریافت خبرنامه های روزانه و هشدارهای اخبار فوری، مستقیماً به صندوق ورودی شما ارسال می شود.